Remediaal Digitaal

Database artikelen uit Remediaal vakblad voor Educational Needs in het vo/bve

Vaktijdschrift voor Educational Needs in VO en BVE
Dit is een uitgave van Uitgeverij Betelgeuze
  • Home
  • Remediaal
  • Aanmelden
  • Inloggen
  • Nieuws
    • Nieuws van Uitgeverij Betelgeuze
    • Nieuws van Remediaal
    • Inhoudsopgave Remediaal Digitaal
  • FAQs
  • Contact
    • Contactformulier

Zoeken

Meer resultaten...

Filter op Auteur
Selecteer alles
2104
2123
Aad Donkers
Aartje Schoemaker
Ad Donkers
Alexander Krepel
Andrea smits
Angeline van der Kamp
Anique Schoonbrood-Palmen
Anita Blonk
Anja van Schijndel
Anke Swanenberg
Annegien Simis & Joost Iserief
Anneke Smits
Annemarie Nuwenhoud
Annemie Desoete
Annemiek Broersen
Anny Cooreman
Anouk Ticheloven
Anouk van de Schootbrugge
Arjan Krijgsman
Arjen Krijgsman
Arnold Bronkhorst
Ashwin Rambaran
B.A.M. Brand
Beau Oldenburg
begrijpend
België
Berber Klein
Bert de Vos
Carel van der Burg
Carlos de Kleijn
Carolien Kruijs
Chantal Weststrate
Charline Rouffet
Chinouk van Koningsbruggen
Chris van Ommeren
Christel Dood
Christel Dood en Jacqueline de Maa
Cindy Teunissen
Corine Sebrechts
Corinne Sebrechts
Corinne Sebregts
Corma Ruijgrok
Daan Creemers
Danelien A.E. van Aalst
Dennis Driessen
Désirée Caballer
Diana Zwart
Dick Schermer
Dieter Baeyens
Dik van donselaar
directeur van BUSO Kristus-Koning
Dirk van der Spoel
Do Quekel
Dominique Sluijsmans
Dorien Jansen
Dortie Mijs
E. Ankone
Edith Tulp
een school voor Speciaal Voortgezet Onderwijs in Brecht
Elsje de Vries
Elske van den Heuvel
Engeline Kruysmulder
Eric Bolle
Erica van Roy-Daamen
Erik van Meersbergen
Erna van Koeven
Esther Steenbeek-Planting
Evelien Krikhaar
Evelien Mulder
Eveline Schoevers
Evelyn Kroesbergen
Ewout van der Knaap
Expertisecentrum PBS Hogeschool Windesheim
Femke Scheltinga
Floor van Renssen
Frans Smulders
Frans van den Heuvel
Frans van den Heuvel en Arjan Krijgsman
Fred Hasselman
Fred van de Velde
Fred van der Velde
Gerard Melis
Gerard Spekken
Gerardo Soto y Koelemeijer
Gerjan van Dijken
Gijs Huitsing
Greetje Arends
Griet Coupé
Hanneke Wentink
Hannu Savolainena
Hans van Luit
Harold Bekkering
Harold Hofenk
Harold Hofenk & Nicolette Schipper-van Veldhoven
Harrie van den Brand
Harry Lenoire
Hedwig de Krosse
Heleen Boellen
Helen Visser
Henk la Roi
Henk Logtenberg
Hilde Hacquebord
Hilde Hermes
Hogeschool Windesheim
Huub Beckers
Inez Zondag
Ingeborg Visser
Isabelle de Vink
J.E.H. Luit
J.E.H. van Luit
J.P.J. van der Beek
Jacqueline de Maa
Jacqueline van Swet
Jan Schrurs
Jan Willem van den Boogert
Janne Hermans
Janneke de Waal-Bogers
Jantien Gerdes
Jantine Swagerman
Jarise Kaskens
Jeannette de Beus
Jehat Barwari
Jelle Koopman
Jeroen Clemens
Jeroen Pronk
Jody van den Biggelaar
Joep van Vugt
Johan Copier
John Jeninga
Joke Kamstra MA
Jos Kienhuis
José van der Hoeve
José Wichers-Bots
Joyce Gubbels
Judith Slabbers
Karlijn de Jonge-Heesen
Kees Broekhof
Kees Hoogland
Kees Timmerman
Kees van Eunen
Kees Vernooij
Kim Boels
Koen Bernaers
Koos Broek
Lale Hazar
Laurie Lieftink
Leerlingen
leesbevordering
leesmethodes
leesplezier
Lefki Kourea
Leo Lenssen
lezen
Lieke Donkers
Lieven Verschaffel
Lise Vloet
Liz Bunte
Lizan van der Holst
Lourens van der Leij
Lucienne Rijks
Lucy Reijnen
M.H. van dinther
Maartje van Zantvoort
Madeleine Vreeburg
Marcel van de Wiel
Marco van de Ven
Margreet van Oudheusden
Marieke Baselmans
Marieke van Logchem
Marieken Pronk
Mariette Haasen
Marije Plomp
Marijke Langerak
Marijke van Grafhorst
Marijke van Roij
Marinus Stehouwer
Mariola Gremmen
Marjoke Rietveld-van Wingerden
Marjolijn Feddema
Marthe de Roo
Mary Krouwel
Marzenka Rolak
Maud van Druenen
Maurice de Greef
Melek Usta
Merlijn Timmers
Michiel Veldhuis
Mieke Urff
Mieke van Groenestijn
Monique Haaren
Monique van Haaren
Nathalie Ruijssenaars
Nederlands
Nico Schouws
Nicole Kroon
Nicolette Schipper-van Veldhoven
Nieuws
Olli-Pekka Malinenc
onderwijspraktijk
Paola Eijkenboom en Ingrid Ottenheim
Paul Claessens
Pauline Koster
Peter Hoogendijk
Peter Mol
Peter Zeeman
Pieter Booij
Pirjo Savolainen
PLOT26
Priscilla van Elburg
Rachita Rustenberg
Ralf Beekveldt
Redactie
René Veenstra
Ria Kleijnen
Rick van Leeuwen
Rob Barkey
Roel van Steensel
Roely Drijfhout
Ron van Achteren
Ronald Keijzer
Roos Scharten
Rozemarijn van der Ploeg
S. Lindemans
Sandy Kardolus
Sanne de Roij
Sanne Krijgsman
Sanne Pronk
Sanne Rasing
Saskia Ligthart
Serena Loupatty
Sergej Visser
Sharon Groot Zwaaftink
Sietske van Viersen
Simon Verwer
Sonja van der Lee-van Broekhoven
Steven Mannens
Sui Lin Goei
Sui Lin Goei en Omid Noroozi
Susan Coevert
Sylvie Engels
Tessa Jenniskens
Tessa M.L. Kaufman
Tirza Bosma
Tirza Bosman
Tom Nauta
Tom Pijpers
Ton Eimers
Trees Das
Veer
Vesa Närhia
Wilma Jongejan
Wim Trooster
Yamina el Kouazi
Je bent hier: Home / Archief voor Nieuws

ZELFVERTROUWEN – LEREN

15 maart 2021 door Uitgever

Zelfvertrouwen. Zelfhulpgids om je zelfvertrouwen te vergroten
Zelfvertrouwen. Zelfhulpgids om je zelfvertrouwen te vergroten
Zelfvertrouwen – Leren

Zelfhulpgids voor jongeren

Een juweeltje van een zelfhulpgids voor jongeren. Uitstekend geschreven en samengesteld door Anouk, die zelf een jongere is en schrijft vanuit haar eigen beleving en ervaringen. Uitvoering geheel in kleur, gelamineerde omslag, garenloos gebonden en uitgevoerd in een stevig A4 formaat.

Auteur

Anouk van de Schootbrugge is in 2020 afgestudeerd als journalist aan Hogeschool Windesheim Zwolle. Tijdens deze studie heeft zij aan Hogeschool Utrecht de minor Psychologie gevolgd. Hierdoor ontstond een mix van schrijven, psychologie en menselijke verhalen: een combinatie die Anouk héél enthousiast maakt.

Cahier

Daar zit ik dan, op mijn slaapkamer. Laptop voor mijn neus, tientallen tabbladen met literatuuronderzoeken geopend. Het is eind 2020 en ik volg de minor Psychologie aan Hogeschool Utrecht, waarvoor ik aan een groot project moet werken. De invulling van dat project is helemaal vrij. Mijn hersenen kraken. Wat wil ik creëren? Plots komt daar het idee om iets te maken rondom het concept zelfvertrouwen. Specifiek zelfvertrouwen onder jongeren van 12 tot 18 jaar – want ik weet uit eigen ervaring dat dit de leeftijden zijn waarop je weleens een steuntje in de rug kunt gebruiken.

Het begint als een tijdschrift

Het idee ontvouwt zich in mijn hoofd naar de gedachte om zelf een tijdschrift te ontwikkelen. Een ‘zelfhulp’-tijdschrift. Hierin verwerk ik die tientallen-tabbladen-literatuur. En om ervoor te zorgen dat jongeren er ook écht iets aan hebben, bedenk ik een hele reeks tips bij al deze informatie. Om er een compleet magazine van te maken met meer dan alleen zelfhulptips, stop ik er een zelftest, positieve Instagram-accounts en wat toffe posters in – om je aan simpele maar o zo behulpzame wijsheden te herinneren.

 

Anouk van de Schootbrugge
Anouk van de Schootbrugge

Het idee van een magazine komt niet helemaal uit de lucht vallen, want ik heb gestudeerd voor journalist aan Hogeschool Windesheim. Journalistiek is heel breed; ik word heel blij van schrijven en tijdschriften. Ik word ook blij van jongeren helpen, en van grafisch ontwerpen. Dus zo’n ‘zelfhulp’-tijdschrift leek me de perfecte combinatie voor wat blijdschap tijdens de coronacrisis, waarin ik geen school, klasgenoot of docent in levenden lijve heb gezien – en samen met mij vele anderen.

Dit verklaart meteen de eerste zin van deze tekst: dit magazine is daar, op mijn slaapkamer, op mijn laptop, tot stand gekomen. Best leuk toch? En dankzij een behulpzame docente ben ik in aanraking gekomen met Uitgeverij Betelgeuze, zodat het ook écht gelezen gaat worden door de beoogde doelgroep. Ook best leuk!

Ik hoop dan ook met heel mijn hart dat dit tijdschrift jullie, jongeren, helpt. Misschien lees je iets wat je altijd bij zal blijven. Of lees je iets herkenbaars, waardoor je denkt: mijn gevoelens zijn zo gek nog niet (wat ze sowieso nooit zijn!). Schrijf de nuttige tips ergens op en krijg onterechte gedachten onder controle. Ik heb vertrouwen in je.

Zie Zelfvertrouwen in de shop

 

Categorie: Nieuws van Uitgeverij Betelgeuze Tags: Anouk, jongeren, journalist, psychologie, Schootbrugge, Windesheim, zelfhulpgids, zelfvertrouwen

Remediaal jaargang 21 nummer 1

15 maart 2021 door Uitgever

Remediaal, vaktijdschrift voor Educational Needs in VO en BVE
Remediaal 20 – 1

Het 20 jarig jubileum van Remediaal is voorbij. Een merkwaardig jaar met covid-19.

Inmiddels is de 21e jaargang van ons vaktijdschrift Remediaal gestart. Nummer 1 en 2 zijn verschenen! Met een boeiende artikelen van Jeroen Pronk, Wilma Jongejan, Tirza Bosma en Sui Lin Goei met SKILS.

Of wel Sociaal Klimaat-Interventie met Lesson Study. Het artikel doet een verslag van een kleinschalige effectstudie naar de sociale dynamiek in een klas. De plaats en de rol van de docent en zijn verantwoordelijkheden voortvloeiend uit de van rechtswege verplichte garantie voor de sociale veiligheid van hun leerlingen. Een aanrader!

Andere artikelen in dit nummer:

  • Heb je de bel gehoord? door John Jeninga
  • Een schoolvoorbeeld van Oplossingsgericht werken van Ron van Achteren
  • Website: E-WISE Online: nascholing voor leraren door John Jeninga
  • Autisme zie je niet aan de buitenkant Recensie door Nico Schouws

Categorie: Nieuws van Remediaal Tags: Arjan Krijgsman, autisme, Jeninga, leraren, Lesson Study, nascholing, Oplossingsgericht, Passend onderwijs, remediaal, Schouws, Veiligheid

Remediaal Dubbelnummer 2020 2-3 is uit

20 april 2020 door Uitgever

Remediaal 2020-23
Remediaal 2020-23
Dubbelnummer

Toetsen

Anders kijken, meer zien

Testen en toetsen is een veel besproken onderwerp in deze corona tijden. En laat nu dit dubbelnummer van Remediaal vooral over toetsen gaat. Meten is weten zei men vroeger al. Maar zoals uit de artikelen in deze Remediaal blijkt, is toetsen veel meer.

Op het 4e Nationale Toetscongres VO Anders kijken, meer zien werd de vraag gesteld:

“Wie van jullie heeft weleens aan de leerlingen gevraagd waarom zij denken dat jullie toetsen?” Het blijkt dat er heel verschillend over gedacht wordt door leerlingen. De PowerPointpresentatie van de dagvoorzitter liet antwoorden zien zoals: “Omdat jullie niet weten hoe het anders moet”, “Voor de cijferlijst”, “Om het beste uit ons te halen”, “Om te weten waar we staan in het leerproces”, en “Om te leren leren”.

Toetsing als motor voor leren

Dominique Sluijsmans vraagt aandacht in haar artikel “Toetsing als motor voor leren: naar succeservaringen voor alle leerlingen” voor de formatieve toetsing en de summatieve toetsing.

Vanuit de gedachte dat het onderwijs is bedoeld om leer­lingen alle kansen te bieden zich te ontwikkelen, uiten veel scholen de behoefte dat zij een andere weg in willen slaan als het gaat om toetsing. Er zijn vragen over de balans tussen de formatieve functie van toetsing (gericht op leren) en de summatieve functie van toetsing. Gericht op het komen tot een beslis­sing over vervolgonderwijs of diplomering. Hoewel de term forma­tief toetsen inmiddels lijkt te zijn opgenomen in het onderwijswoordenboek, zijn er veel vragen over wat forma­tief toetsen precies betekent. En hoe het concrete invulling kan krijgen in de praktijk.

Eerst wordt een nadere definitie van formatief toetsen gegeven in relatie tot de wijze waarop we het onderwijs ontwerpen. Daarbij zal worden uitgelegd waarom formatief handelen een betere benaming is. Vervolgens worden vijf kenmerken van formatief handelen gepresenteerd die schoolleiders en leraren handvatten kunnen bieden om hun visie op toetsing vorm te geven.

Informatief leren

Ook Harold Bekkering laat zijn licht schijnen over toetsen in zijn artikel “Formatief toetsen of informatief leren? Hij stelt onder meer: Toetsen is de tweede natuur van ons onderwijs geworden. Er worden verschillende redenen aangegeven waarom we toetsen. Maar toetsen worden allereerst gebruikt om de kennis te testen en de voortgang in kaart te kunnen brengen.

Deze inzichten zijn bedoeld voor de docent, maar ook voor externe partijen zoals de onderwijsinspectie, of de ouder die een middelbare schoolkeuze mag maken voor haar kind. Hoe scoort de potentiële school van jouw kind in termen van eindexamenslagingspercentages en het behalen van het door de CITO of IEP toets geschatte niveau van jouw kind is daarbij een veelgebruikt criterium.

Auteurs

Verdere bijdragen in deze Remediaal komen van: Peter Hoogendijk, Sergej Visser, Anke Swanenberg, Charline Rouffet, Marthe de Roo, Danelien A.E. van Aalst, Elsje de Vries, Tessa M.L. Kaufman, Gijs Huitsing, Peter Mol, Ron van Achteren en van onze redacteuren John Jeninga, Nico Schouws en Arjan Krijgsman.

Kortom een uiterst boeiende Remediaal. Zit je thuis vanwege corona, dan heb je 76 pagina’s om van te genieten.

Categorie: Nieuws, Nieuws van Remediaal Tags: communicatief, formatief, informatief, leren, onderwijs, puberbrein, remediaal, remediaaldigitaal.nl, summatief, toets, Toetsen, voortgezet

Nieuwste artikelen

  • Recensies: Werkvormenboek leesbevordering en Jeugdliteratuur didactiek 8 december 2022
  • Nieuws uit de jeugdzorg – 2206 8 december 2022
  • Nieuws uit de wetenschap 8 december 2022
  • Hadden ze mij daarover maar iets verteld op school, want ik wist er niets van… 8 december 2022
  • Nieuws uit het onderwijs – 2206 8 december 2022
  • Je leraargedrag ontwikkelen, verbeteren en ‘in vorm houden’ 8 december 2022
  • We moeten wel steeds met minstens één been in de praktijk blijven staan 8 december 2022
  • Studeren met psychische problemen in het mbo 8 december 2022

Meest gelezen

Meest gelezen auteurs

2123 Annemarie Nuwenhoud Arjan Krijgsman Arjen Krijgsman Carlos de Kleijn Dennis Driessen Diana Zwart Do Quekel Femke Scheltinga Frans van den Heuvel Fred van der Velde Fred van de Velde Gijs Huitsing Hedwig de Krosse Hilde Hacquebord Jacqueline van Swet Janne Hermans Jantien Gerdes Johan Copier John Jeninga José Wichers-Bots Kees Hoogland Kees Vernooij leesbevordering leesmethodes leesplezier Marieke Baselmans Marieken Pronk Mariette Haasen Marzenka Rolak Mieke Urff Mieke van Groenestijn Nico Schouws Nieuws onderwijspraktijk Paul Claessens Redactie Ria Kleijnen Ron van Achteren Roos Scharten Sanne Krijgsman Sui Lin Goei Tirza Bosma Trees Das Wilma Jongejan

Remediaal en Remediaal Digitaal

Platform voor Educational Needs in het vo/bve

Remediaal is een onafhankelijk vaktijdschrift voor leer- en gedragsproblemen in het voortgezet onderwijs en de bve. voor remedial teachers, leerkrachten, orthopedagogen, psychologen en anderen die met leer- en gedragsproblemen te maken hebben.
Remediaal Digitaal is de online-database met alle artikelen uit Remediaal beschikbaar voor abonnementhouders van Remediaal.

Meer over Remediaal

Menu

  • Home
  • Remediaal
  • Aanmelden
  • Inloggen
  • Nieuws
    • Nieuws van Uitgeverij Betelgeuze
    • Nieuws van Remediaal
    • Inhoudsopgave Remediaal Digitaal
  • FAQs
  • Contact
    • Contactformulier

Thema’s artikelen

1501 1556 1601 1645 1706 1745 1802 1806 1834 1934 2001 2004 2023 2106 2123 2223 Arjan Krijgsman docenten Dyslexie Ede EZ Frans van den Heuvel Fred van der Velde gen Interview John Jeninga jongeren leerling leerlingen leraren leren lezen Lin Nico Schouws Nieuws onderwijs PrO Recensie Redactie RT school taal VMBO VO voortgezet

Inloggen

Wachtwoord vergeten?

© 2023 Uitgeverij Betelgeuze - Realisatie Zin In Webdesign - Haha!