Vooraankondiging. Twee nieuwe boeken van Gerda Woltjer en Harry Janssens over de gecijferdheid en automatisering van 1-100 van Peuters en Kleuters.
Geplande publicatiedatum: Zicht: op gecijferdheid in de herfst 2023 en Zicht op: Automatisering 1 – 110 in het voorjaar 2024
ZICHT OP: ONTLUIKENDE GECIJFERDHEID
Een ononderbroken ontwikkeling rekenen/wiskunde van 0 – 8 jaar!
Gerda Woltjer
Zo goed mogelijke reken- en leesprestaties voor de kinderen op onze school, dat willen we allemaal.
Maar over de aanpak hoe te komen tot optimale prestaties lopen de meningen ver uiteen. Van op een zo vroeg mogelijk tijdstip in de ontwikkeling oefenen met rekenbegrippen (zoals tellen) en leesbegrippen (woordjes) tot de zienswijze dat spontaan spel zonder druk van bovenaf centraal moet staan.
We halen even Carla Haelermans erbij, hoogleraar en onderzoeker: ‘Als je bij rekenen een stukje basiskennis mist, blijft dat je achtervolgen (Carla Haelermans, 2022)’
In de praktijk blijkt dit een hoofdoorzaak van veel rekenproblemen: stappen die het kind in zijn rekenontwikkeling overgeslagen heeft, of niet goed afgerond.
Waarom is het zo belangrijk geen stappen in het proces van voorbereidend rekenen/ontluikende gecijferdheid- en aanvankelijk rekenen over te slaan? Anders gezegd, te zorgen voor een ononderbroken ontwikkeling bij de kinderen?
In ‘Zicht op: ontluikende gecijferdheid’ en ‘Zicht op: automatisering van 1 – 100’ laten we zien hoe je als pedagogisch medewerker/leerkracht basisschool vorm kunt geven aan het rekenproces, afgestemd op de ontwikkeling van het individuele kind.
In de boeken komt aan de orde:
- De stappen in een ononderbroken ontwikkeling rekenen/wiskunde van 0 tot 8 jaar
- Hoe krijg je zicht op de reken/wiskundeontwikkeling van een peuter en een kleuter tijdens het spel
- Hoe krijg je zicht op het automatiseringsproces van rekenen/wiskunde 1-100 in groep 3 en 4
- Hoe kun je die stappen inhoudelijk vormgeven?
- Hoe je dat allemaal kan organiseren?
Dit alles wordt op zeer praktische wijze met veel voorbeelden in de boeken uitgewerkt.
De winst hiervan zul je terugzien in een goed verlopend rekenproces, een kind dat niet onnodig problemen tegenkomt en collega’s die kunnen voortbouwen op een stevig fundament. En……dit draagt in hoge mate bij aan het welbevinden van het kind.