Themanummer Autisme
Het onderwerp van dubbelnummer 22-2/3 van Remediaal is het onderwijs aan leerlingen met ASS in het vo. Van verschillende kanten wordt het onderwerp belicht. Zo zijn er bijdragen van resultaten van onderzoek, van initiatieven binnen samenwerkingsverbanden en worden tal van praktische handreikingen besproken die ervoor zorgen dat het onderwijs beter is afgestemd op de (onderwijs)behoeften van deze doelgroep.
- Ina van Berckelaer-Onnes laat ons zien hoe autisme en Asperger als officiële stoornissen werden samengevoegd tot Autisme Spectrum Stoornis (ASS) dat thans valt onder het brede begrip neurodiversiteit.
Anne Smit, Annelies de Bildt en Pieter Hoekstra benadrukken het belang van het verder kijken dan de diagnose en leraren te ondersteunen bij het bieden van inclusief onderwijs aan alle kinderen met autismekenmerken. - Erna Dogger wijst erop dat het voor scholen lastig is om maatwerk toe te passen wanneer een diagnose ontbreekt. Zij vertelt ons hoe het wel kan.
- Ilja Lukasik laat zien hoe een samenwerkingsverband kiest voor inclusiever onderwijs voor leerlingen met én zonder autisme.
- Ina Miniankova en Jan Schrurs beschrijven in hun bijdrage een manier waarop bij leerlingen met autisme positieve gevoelens in de klas en op school hersteld en bevorderd kunnen worden: Het COMPORT-plan.
- Kobe Vanroy beschrijft in zijn artikel hoe inzicht in het denken van jongeren met autisme een aanzet kan zijn tot mogelijke oplossingen met positieve resultaten.
- Esther Bax-Höhle en Chris Kuiper beschrijven in hun bijdrage het preventieve en omgevingsgerichte SchoolTransitieAfstemmingsProgramma (STAP). Doel: het versoepelen van de overgang van basis- naar voortgezet onderwijs voor leerlingen die moeite hebben met sociale communicatie en flexibiliteit.
- Sandra Stultiens-Houben gaat in haar artikel in op de prikkelverwerking en de problemen die sommige scholieren kunnen ondervinden op dit gebied.
- Monique Schoenmakers en Saskia Sliepenbeek beschrijven in hun artikel welke thema’s een rol spelen bij het onderwijs aan leerlingen met autisme in het vo en hoe het Autisme Steunpunt Zuidoost-Brabant voldoet aan een behoefte aan kennis en advies over autisme en onderwijs in de regio.
- Ilonka van der Sommen laat in haar bijdrage zien wat er mogelijk is om tegemoet te komen aan de genderdiversiteit van jongeren met autisme en waarom dit noodzakelijk is.
De redactie van Remediaal hoopt met dit themanummer de lezers te inspireren om te komen tot een ondersteuning van leerlingen met ASS binnen hun school waarbij sprake is van afstemming op de specifieke (onderwijs) behoeften zodat persoonlijke, emotionele en cognitieve ontwikkeling zo optimaal mogelijk kunnen verlopen.
De redactie