Remediaal Digitaal

Database artikelen uit Remediaal vakblad voor Educational Needs in het vo/bve

Vaktijdschrift voor Educational Needs in VO en BVE
Dit is een uitgave van Uitgeverij Betelgeuze
  • Home
  • Remediaal
  • Aanmelden
  • Inloggen
  • Nieuws
    • Nieuws van Uitgeverij Betelgeuze
    • Nieuws van Remediaal
    • Nieuws uit het onderwijs
  • FAQs
  • Contact
    • Contactformulier

Zoeken

Zoeken

Meer resultaten...

Generic filters
Filter op Auteur
Selecteer alles
Aad Donkers
Aartje Schoemaker
Andrea smits
Angeline van der Kamp
Anita Blonk
Anja van Schijndel
Anke Swanenberg
Annegien Simis & Joost Iserief
Anneke Smits
Annemarie Nuwenhoud
Annemiek Broersen
Anny Cooreman
Anouk Ticheloven
Arjan Krijgsman
Arnold Bronkhorst
Ashwin Rambaran
B.A.M. Brand
Beau Oldenburg
België
Berber Klein
Carel van der Burg
Carlos de Kleijn
Chantal Weststrate
Charline Rouffet
Chinouk van Koningsbruggen
Chris van Ommeren
Christel Dood
Cindy Teunissen
Corinne Sebregts
Corma Ruijgrok
Danelien A.E. van Aalst
Dennis Driessen
Désirée Caballer
Dick Schermer
Dieter Baeyens
Dik van donselaar
directeur van BUSO Kristus-Koning
Dirk van der Spoel
Do Quekel
Dominique Sluijsmans
Dorien Jansen
Edith Tulp
een school voor Speciaal Voortgezet Onderwijs in Brecht
Elsje de Vries
Elske van den Heuvel
Engeline Kruysmulder
Eric Bolle
Erik van Meersbergen
Erna van Koeven
Esther Steenbeek-Planting
Evelien Krikhaar
Ewout van der Knaap
Expertisecentrum PBS Hogeschool Windesheim
Femke Scheltinga
Floor van Renssen
Frans Smulders
Frans van den Heuvel
Fred Hasselman
Fred van de Velde
Fred van der Velde
Gerard Spekken
Gijs Huitsing
Greetje Arends
Griet Coupé
Hanneke Wentink
Hannu Savolainena
Harold Bekkering
Harold Hofenk & Nicolette Schipper-van Veldhoven
Harrie van den Brand
Harry Lenoire
Hedwig de Krosse
Heleen Boellen
Helen Visser
Henk la Roi
Hilde Hermes
Hogeschool Windesheim
Inez Zondag
Ingeborg Visser
J.E.H. Luit
Jacqueline de Maa
Jacqueline van Swet
Jan Schrurs
Janne Hermans
Janneke de Waal-Bogers
Jantien Gerdes
Jantine Swagerman
Jeannette de Beus
Jehat Barwari
Jelle Koopman
Jeroen Clemens
Jeroen Pronk
Jody van den Biggelaar
John Jeninga
Joke Kamstra MA
Jos Kienhuis
José van der Hoeve
José Wichers-Bots
Judith Slabbers
Kees Timmerman
Kees Vernooij
Koen Bernaers
Koos Broek
Lale Hazar
Lefki Kourea
Leo Lenssen
Lieke Donkers
Lizan van der Holst
Lourens van der Leij
Lucy Reijnen
M.H. van dinther
Maartje van Zantvoort
Madeleine Vreeburg
Marcel van de Wiel
Margreet van Oudheusden
Mariette Haasen
Marije Plomp
Marijke Langerak
Marijke van Grafhorst
Marinus Stehouwer
Mariola Gremmen
Marjoke Rietveld-van Wingerden
Marthe de Roo
Mary Krouwel
Marzenka Rolak
Maud van Druenen
Maurice de Greef
Melek Usta
Mieke Urff
Monique Haaren
Monique van Haaren
Nico Schouws
Olli-Pekka Malinenc
Paul Claessens
Pauline Koster
Peter Hoogendijk
Peter Mol
Peter Zeeman
Pirjo Savolainen
Priscilla van Elburg
Rachita Rustenberg
Ralf Beekveldt
Redactie
René Veenstra
Ria Kleijnen
Rick van Leeuwen
Rob Barkey
Roel van Steensel
Roely Drijfhout
Ron van Achteren
Roos Scharten
Rozemarijn van der Ploeg
S. Lindemans
Sanne de Roij
Sanne Krijgsman
Sanne Pronk
Saskia Ligthart
Sergej Visser
Sietske van Viersen
Simon Verwer
Steven Mannens
Sui Lin Goei
Susan Coevert
Tessa M.L. Kaufman
Tirza Bosma
Tirza Bosman
Tom Pijpers
Trees Das
Vesa Närhia
Wilma Jongejan
Wim Trooster
Yamina el Kouazi
Je bent hier: Home / Archief voor Nieuws / Nieuws uit het onderwijs

F-site en ThiemeMeulenhoff geven vrouwen plek in geschiedenisonderwijs

20 april 2020 door Uitgever

Hypathia
Hypathia
Hypatia_by_Julius_Kronberg_1889

Vrouwen in geschiedenisonderwijs

Dit is een origineel bericht van ThiemeMeulenhoff

Educatieplatform F-site en uitgeverij ThiemeMeulenhoff geven vrouwen in de geschiedenis een gezicht en een plaats in het geschiedenisonderwijs. Gezamenlijk bieden zij digitaal lesmateriaal aan over historische vrouwen. De lessen sluiten aan bij de geschiedenismethode Feniks (VO) van ThiemeMeulenhoff.

Wie weet wat de kracht was van Hypathia, de invloedrijke wiskundige en filosofe uit Alexandrië (370 tot 415 na Chr.)? Wie kent eigenlijk de werken van Judith Leyster, meesterschilder uit de Gouden Eeuw? En wie weet dat Sojourner Truth al in 1851 duidelijk maakte dat zwarte vrouwen niet vergeten moesten worden in de emancipatiestrijd?

Vrouwen worden bij het beschrijven van de geschiedenis nog wel eens ‘vergeten’, ook in de geschiedenisboeken. Dankzij de samenwerking tussen educatieplatform F-site en uitgeverij ThiemeMeulenhoff kunnen nog meer leerlingen in het VO nu alles te weten komen over vrouwen in de geschiedenis.

Historische vrouwen zichtbaar maken

Het lesmateriaal over historische vrouwen van F-site is vanaf 15 april ook te vinden op Thiemo. Thiemo (https://thiemo.thiememeulenhoff.nl/) is het online platform van ThiemeMeulenhoff met inspiratie en aanvullend materiaal voor docenten in het voortgezet onderwijs. Het extra digitale lesaanbod is kosteloos toegankelijk voor alle docenten in Nederland.

F-site werd door projectbureau Van Gisteren in 2017 gelanceerd vanuit de gedachte dat vrouwen in de geschiedenismethodes vaak onzichtbaar zijn. F-site biedt op haar eigen platform al lesmateriaal aan over vrouwen uit de geschiedenis, toegespitst op de tien tijdvakken. Op dit moment zijn er meer dan vijftig verhalen en lesopdrachten over vrouwen beschikbaar: van jagers en verzamelaars tot televisie en computers.

Met de samenwerking op platform Thiemo van ThiemeMeulenhoff wordt het bereik van dit inclusieve lesmateriaal vergroot. Agnes Cremers, oprichter en bestuurder F-site: ‘Veel docenten weten ons platform al te vinden, maar nu bereiken we nog veel meer docenten. Ons doel is om vrouwengeschiedenis zo laagdrempelig te maken, het materiaal past al precies in de methode.’

Categorie: Nieuws, Nieuws uit het onderwijs Tags: Alexandrië, F-site, Hypathia, ThiemeMeulenhoff

Schoolreisje

9 maart 2020 door Uitgever

schoolreisje

schoolreisjeWet aangenomen: kinderen niet meer geweerd van schoolreisje

Vrijwillige ouderbijdrage

Kinderen mogen niet meer buitengesloten worden bij schoolreisjes of de kerstviering als hun ouders de vrijwillige ouderbijdrage niet betalen. De Tweede Kamer heeft de initiatiefwet van SP en GroenLinks aangenomen. Het is een deel van de Kamer al langer een doorn in het oog dat sommige scholen de vrijwillige ouderbijdrage voorspiegelen als een verplichte bijdrage. Betalen ouders niet, dan mogen hun kinderen in sommige gevallen niet meedoen met uitjes of feesten die de school organiseert.

Gedragscode

Scholen zijn verplicht om in hun schoolgids te vermelden dat de bijdrage vrijwillig is, maar doen dat in de praktijk vaak niet. De hoogte varieert van enkele tientjes tot 600 euro per school. Ook mogen scholen geen laptops of iPads verplicht stellen. Als het nodig is voor de les, moet de school die beschikbaar stellen.
Het kabinet wilde een einde maken aan het weigeren van kinderen als hun ouders de ouderbijdrage niet betaalden. Minister Arie Slob voor Basis- en Voortgezet Onderwijs noemde dat ‘onacceptabel’ en wilde daarvoor een gedragscode instellen. Dat ging de SP en GroenLinks niet ver genoeg. Kamerleden Peter Kwint (SP) en Lisa Westerveld (GroenLinks) dienden een initiatiefwet in. Uiteindelijk stemde de hele Tweede Kamer in met hun wetsvoorstel, op Forum voor Democratie na. De wet moet nog wel worden behandeld door de Eerste Kamer.
Bron: AD

Noodplannen voor lerarentekort in grote steden

Dankzij de aanpak van het lerarentekort komen er steeds meer leraren bij in het onderwijs. Het lerarentekort in het primair onderwijs loopt daardoor minder hard op dan voorspeld. Toch blijven de geraamde tekorten op de langere termijn zeer zorgelijk, daarom is een intensivering van de maatregelen nodig. Vooral in de grote steden, waar het tekort aan leraren en schoolleiders momenteel het sterkst wordt gevoeld.

Het voorspelde tekort in het primair onderwijs in 2024 is bijna 1.300 fte lager dan in de vorige raming, schrijven ministers Slob en Van Engelshoven vandaag aan de Tweede Kamer. De cijfers laten zien dat er over vijf jaar een tekort zal zijn van 1970 fte bovenop de huidige situatie. In deze voorspelling zijn de positieve resultaten van dit jaar nog niet meegeteld, zoals de komst van bijna 850 zij-instromers en de toename van onderwijsondersteunend personeel met 18 procent.

,,Ik ben blij dat onze aanpak van het lerarentekort werkt, maar ik besef dat dit in veel scholen helemaal niet zo wordt gevoeld. We hebben nog steeds een heel groot probleem, zeker in de grote steden. We moeten daarom alle zeilen bijzetten en de aanpak intensiveren, samen met schoolbesturen, lerarenopleidingen, leraren, gemeenten en andere betrokkenen”, zegt minister Slob.

Noodplannen G5

Het Ministerie is intensief in gesprek met de schoolbesturen, de gemeenten van de G5 en de inspectie over wat er nodig is om de kwaliteit en continuïteit van het onderwijs te waarborgen. Eind januari liggen er noodplannen voor Amsterdam en Den Haag. Daarna volgen Rotterdam, Utrecht en Almere. In de plannen staat welke scholen het op dit moment het zwaarst hebben en welke maatregelen schoolbesturen nu al kunnen nemen. Daarbij wordt ook gekeken naar meer samenwerking tussen schoolbesturen en kleine scholen die onder de opheffingsnorm zitten.

Kwaliteit voorop

In de noodplannen wordt ook bekeken of het nodig is om af te wijken van bestaande regelgeving en welke voorwaarden daarbij horen. Hierbij staat de kwaliteit van het onderwijs en maatwerk voorop. De noodmaatregelen moeten de dagelijkse stress van scholen wegnemen, zodat scholen de ruimte krijgen om zich te richten op oplossingen voor de komende jaren.

Anders organiseren

Zo is het onvermijdelijk – stelt het Ministerie – om het onderwijs anders te organiseren met minder leraren dan we gewend zijn, zonder in te leveren op kwaliteit. Dat kan door onderwijstijd anders in te vullen, gebruik te maken van digitale hulpmiddelen om leraren meer tijd te geven (zoals digitaal nakijken) of meer variatie in onderwijspersoneel.

Intensiveringen

Verdere intensiveringen van de aanpak van het lerarentekort vanuit het Ministerie zijn:
• Investering van 30 miljoen euro in 2020 en 2021 in de regionale aanpak om de tekorten tegen te gaan. De G4 ontvangen vier jaar lang 1 miljoen euro.
• Gerichte aanpak van ‘tekortvakken’ in het voortgezet onderwijs.
• 300 miljoen euro voor 2020 en 2021 voor ontwikkeltijd en lagere werkdruk voor leraren in het primair en voortgezet onderwijs. Scholen in het primair onderwijs ontvangen versneld 97 miljoen euro structureel voor een lagere werkdruk. (Dit is afgesproken in het convenant met de sociale partners en komt bovenop de 1,6 miljard euro die sinds de start van het kabinet structureel wordt geïnvesteerd in onderwijs, cultuur en wetenschap).
• Schoolbesturen stimuleren om actief aan te moedigen dat leraren met kleine deeltijdaanstellingen meer gaan werken.
• Extra investering van 10,6 miljoen euro voor de komende drie jaar om nieuwe leraren beter op te leiden en te begeleiden (afspraak uit convenant). Ook schoolbesturen hebben hier een belangrijke taak in.
• Meer regionale samenwerking stimuleren tussen schoolbesturen onderling en met lerarenopleidingen.
• Gezamenlijke afspraken tussen hogescholen en universiteiten om zij-instroom en omscholing van overschot- naar tekortvakken te vergemakkelijken.
• Begin 2020 komt er één centraal loket met alle informatie over routes naar het leraarschap, zodat potentiële leraren op weg worden geholpen om een passende opleiding te vinden.

Langere termijn

Voor de langere termijn werkt het Ministerie aan een nieuw bevoegdhedenstelsel, zodat leraren zich bijvoorbeeld meer kunnen specialiseren en het vak aantrekkelijker wordt. Ook Ook wordt er gewerkt aan aan toegankelijke en flexibele lerarenopleidingen. De Minister houdt vast aan de toelatingseisen voor pabo’s, maar pakt knelpunten aan die uit de evaluatie naar voren zijn gekomen. De toelatingseisen lijken een positief effect te hebben op de kwaliteit en het imago van de pabo en vooral meer mannen met een vwo-diploma aan te trekken.
(Bron: Ministerie van O en W)

Categorie: Nieuws, Nieuws uit het onderwijs Tags: lerarentekort, Noodplannen, ouderbijdrage, schoolreisje

Nationale Onderwijsgids: Samen op Koers: NRO-congres voor onderwijs en onderzoek

4 juni 2019 door Uitgeverij Betelgeuze

Woensdag 30 oktober vindt de vijfde editie van het NRO-congres ‘Samen op Koers’ plaats. Tijdens het congres zullen zowel onderwijs als onderzoek centraal staan. Dit meldt NRO. Het NRO roept mensen op om deel te nemen aan het congres. Het NRO stelt wil graag samen een programma opstellen voor het congres. Hier is meer informatie te vinden. Het congres wordt georganiseerd door de PO-Raad, de VO Raad, Lesco, de MBO Raad, ecbo en de Vereniging voor Onderwijsresearch (VOR). [Lees meer…]

Categorie: Nieuws uit het onderwijs

VO Raad: Lerarencollectief wil in gesprek met Slob over beroepsorganisatie

6 mei 2019 door Uitgeverij Betelgeuze

Het lerarencollectief – bestaande uit Jan Kneyber (docent, columnist bij dagblad Trouw en lid van de Onderwijsraad), Jan van de Ven en Thijs Roovers (oud-voormannen van PO in Actie) – wil in gesprek met minister Slob over hun plan om op 1 januari 2020 een nieuwe beroepsvereniging voor en door leraren te lanceren. Om te verkennen of er voldoende draagvlak bestaat voor een dergelijke beroepsorganisatie (voor po, vo, mbo, pro en (v)so), werd als eerste doel gesteld om voor 1 juni 2019 ten minste 10.000 steunbetuigingen binnen te halen. [Lees meer…]

Categorie: Nieuws uit het onderwijs

VO Raad: VO-raad: versterking schoolexaminering via negen actielijnen

25 april 2019 door Uitgeverij Betelgeuze

De VO-raad heeft de aanbevelingen van de Commissie Kwaliteit Schoolexaminering ter versterking van het schoolexamen – opgesteld naar aanleiding van de problemen bij de eindexamens van VMBO Maastricht in 2018 – vertaald naar negen concrete actielijnen. Deze actielijnen worden deels op de scholen zelf en deels door de VO-raad uitgevoerd. [Lees meer…]

Categorie: Nieuws uit het onderwijs

Nieuwste artikelen

  • Recensie: Hoofd vol TOS 10 september 2020
  • Recensie: Linoleumkoorts 10 september 2020
  • Recensie: Aan slag met Executieve functies / Een echt praktisch werkboek voor tieners 10 september 2020
  • Recensie: De bijlesgeneratie 10 september 2020
  • Recensie: Formatief evalueren in elke les 10 september 2020
  • Recensie: Les is meer / Een heerlijk boek voor ‘bumpy moments’ 10 september 2020
  • Recensie: Jongens zijn slimmer dan meisjes 10 september 2020
  • Gastcolumn: Belevenissen van een ervaren onervaren juf 10 september 2020

Meest gelezen

Meest gelezen auteurs

Anke Swanenberg Annemarie Nuwenhoud Arjan Krijgsman Carel van der Burg Carlos de Kleijn Christel Dood Corinne Sebregts Dik van donselaar Dominique Sluijsmans Do Quekel Edith Tulp Erik van Meersbergen Femke Scheltinga Frans van den Heuvel Fred van der Velde Fred van de Velde Gijs Huitsing Hedwig de Krosse Jacqueline de Maa Janne Hermans Jantien Gerdes John Jeninga José Wichers-Bots Lizan van der Holst Lucy Reijnen Marije Plomp Marjoke Rietveld-van Wingerden Mary Krouwel Mieke Urff Nico Schouws Paul Claessens Pauline Koster Peter Hoogendijk Redactie Ria Kleijnen Rob Barkey Roos Scharten Sanne de Roij Sergej Visser Simon Verwer Steven Mannens Sui Lin Goei Tirza Bosma Trees Das Wilma Jongejan

Remediaal en Remediaal Digitaal

Platform voor Educational Needs in het vo/bve

Remediaal is een onafhankelijk vaktijdschrift voor leer- en gedragsproblemen in het voortgezet onderwijs en de bve. voor remedial teachers, leerkrachten, orthopedagogen, psychologen en anderen die met leer- en gedragsproblemen te maken hebben.
Remediaal Digitaal is de online-database met alle artikelen uit Remediaal beschikbaar voor abonnementhouders van Remediaal.

Meer over Remediaal

Menu

  • Home
  • Remediaal
  • Aanmelden
  • Inloggen
  • Nieuws
    • Nieuws van Uitgeverij Betelgeuze
    • Nieuws van Remediaal
    • Nieuws uit het onderwijs
  • FAQs
  • Contact
    • Contactformulier

Thema’s artikelen

1501 1556 1601 1645 1706 1745 1801 1802 1806 1834 1901 1902 1905 1906 1934 2001 2004 2023 Arjan Krijgsman Column Dr Dyslexie Ede EZ gen Interview John Jeninga jongeren land leerlingen leren lezen Lin Nico Schouws Nieuws onderwijs PrO Recensie Redactie Roos Scharten RT school taal VMBO VO

Inloggen

Wachtwoord vergeten?

Remediaal Digitaal is een uitgave van Uitgeverij Betelgeuze - Privacyverklaring